Czy ładowanie z PV faktycznie obniża koszt użytkowania auta?

Rosnące ceny paliw i energii elektrycznej sprawiają, że właściciele samochodów elektrycznych coraz częściej zwracają się ku alternatywnym źródłom zasilania. Jednym z najbardziej opłacalnych rozwiązań jest ładowanie pojazdu energią wytwarzaną przez domową fotowoltaika. Pytanie jednak brzmi: czy takie podejście faktycznie przekłada się na realne oszczędności w codziennym użytkowaniu auta? Analiza kosztów, efektywności instalacji PV i parametrów zużycia energii przez pojazdy pokazuje, że odpowiednio zaprojektowany system może znacznie obniżyć wydatki związane z ładowaniem, zwłaszcza przy regularnej eksploatacji pojazdu. Co więcej, dzięki właściwej konfiguracji wallboxa oraz wykorzystaniu energii bezpośrednio w czasie jej produkcji, możliwe jest niemal całkowite wyeliminowanie kosztów eksploatacyjnych samochodu na poziomie zasilania.

Porównanie kosztu ładowania z sieci i z instalacji PV

Ładowanie samochodu elektrycznego z domowego gniazdka lub wallboxa zasilanego sieciowo wiąże się z koniecznością ponoszenia kosztów energii elektrycznej, których cena w Polsce wynosi obecnie średnio od 0,80 do 1,10 zł za 1 kWh (zależnie od taryfy i operatora). Dla samochodu zużywającego 17 kWh/100 km oznacza to koszt od 13,60 do nawet 18,70 zł za każde 100 km. W przypadku ładowania z własnej fotowoltaika, koszt ten spada niemal do zera – pomijając nakłady inwestycyjne związane z budową instalacji. W praktyce, każda wyprodukowana i bezpośrednio zużyta kilowatogodzina to kilkadziesiąt groszy oszczędności. Dodatkowo, przy zastosowaniu systemu typu PV-only, użytkownik unika opłat dystrybucyjnych, które naliczane są tylko przy poborze energii z sieci. Różnica w kosztach ładowania przy przejechaniu 1000 km w miesiącu może wynosić nawet ponad 150 zł, co w skali roku przekłada się na oszczędności rzędu 1800 zł lub więcej.

Czy ładowanie z PV faktycznie obniża koszt użytkowania auta?

Efektywność ładowania z PV a sposób użytkowania pojazdu

Stopień opłacalności ładowania z instalacje fotowoltaiczne zależy nie tylko od parametrów samej instalacji, ale również od stylu i harmonogramu korzystania z auta. Największe korzyści osiągają użytkownicy, którzy mogą ładować pojazd w ciągu dnia – gdy panele produkują najwięcej energii – oraz ci, którzy pokonują regularne, przewidywalne trasy. Taka synchronizacja pozwala na maksymalizację autokonsumpcji energii i ograniczenie konieczności jej magazynowania czy oddawania do sieci. Warto również uwzględnić fakt, że przy zastosowaniu wallboxa z funkcją dynamicznego zarządzania mocą, możliwe jest optymalne dostosowanie intensywności ładowania do chwilowej produkcji. To pozwala unikać strat i lepiej wykorzystać każdą kilowatogodzinę wyprodukowaną przez fotowoltaika. Osoby często korzystające z auta nocą lub w nieregularnych porach mogą natomiast zyskać najwięcej przy połączeniu PV z magazynem energii.

Inwestycja w PV jako sposób na obniżenie TCO pojazdu

Całkowity koszt posiadania pojazdu (TCO – Total Cost of Ownership) uwzględnia nie tylko cenę zakupu, ale również eksploatację, serwis, paliwo i ubezpieczenie. Dzięki ładowaniu z instalacji PV, koszty związane z „paliwem” maleją do minimum, co czyni samochód elektryczny znacznie tańszym w utrzymaniu niż jego spalinowy odpowiednik. Inwestycja w instalacje fotowoltaiczne może zwrócić się szybciej, jeśli energia słoneczna jest wykorzystywana nie tylko na potrzeby gospodarstwa domowego, ale także do ładowania pojazdu. Przykładowo, instalacja o mocy 6 kWp generująca rocznie ok. 6000 kWh energii pozwala na przejechanie ponad 30 000 km rocznie bez konieczności korzystania z sieci. W połączeniu z niższymi kosztami serwisowania aut elektrycznych oraz dłuższą żywotnością układów napędowych, oznacza to znaczące zmniejszenie TCO w dłuższej perspektywie czasowej.

Dodatkowe oszczędności dzięki optymalizacji systemu PV

Na całkowite oszczędności wpływa również jakość zarządzania energią w systemie. Zastosowanie inteligentnych liczników, falowników z funkcją zarządzania priorytetami odbiorników oraz automatyki domowej pozwala na lepsze dopasowanie zużycia energii do jej produkcji. Dobrą praktyką jest też wykorzystanie harmonogramów ładowania oraz funkcji opóźnionego startu, które umożliwiają rozpoczęcie ładowania w czasie największej produkcji energii słonecznej. Nie bez znaczenia jest także jakość wallboxa – nowoczesne urządzenia oferują tryby ładowania boost, PV-only oraz integrację z systemami EMS, co przekłada się na jeszcze wyższą efektywność. W ten sposób użytkownik nie tylko ogranicza koszty ładowania auta, ale także maksymalizuje zwrot z inwestycji w fotowoltaika.

Fotowoltaika realnie redukuje koszty użytkowania samochodu

Ładowanie pojazdu elektrycznego z własnej fotowoltaika to jedno z najbardziej ekonomicznych rozwiązań dostępnych obecnie na rynku. Pozwala ono niemal całkowicie wyeliminować koszty energii potrzebnej do eksploatacji auta, jednocześnie zwiększając autokonsumpcję i efektywność domowej instalacji PV. Odpowiednio zaprojektowany i skonfigurowany system z wallboxem to nie tylko ekologiczne, ale przede wszystkim finansowo opłacalne rozwiązanie dla każdego, kto regularnie korzysta z samochodu elektrycznego.