Planując ładowanie samochodu elektrycznego wyłącznie z instalacji fotowoltaika, warto już na początku określić, jakie są minimalne parametry techniczne potrzebne do realizacji tego celu. Choć każda sytuacja użytkownika może się nieco różnić – w zależności od modelu pojazdu, stylu jazdy czy dostępności promieniowania słonecznego – istnieją ogólne wytyczne, które pozwalają zbudować efektywny i bezpieczny system PV pod jedno auto. Kluczowe aspekty to moc instalacji, dobór falownika, wallboxa i ewentualnych zabezpieczeń, a także lokalizacja paneli.
Minimalna moc instalacji PV
Dla samochodu elektrycznego pokonującego miesięcznie ok. 1000 km – przy średnim zużyciu energii 15–18 kWh/100 km – miesięczne zapotrzebowanie wynosi około 150–180 kWh. W instalacjach takich jak fotowoltaika do wytworzenia takiej ilości energii potrzeba systemu o mocy minimum 2,5–3 kWp, zakładając dobre warunki nasłonecznienia. W praktyce jednak warto przewidzieć nieco wyższą moc – około 3,5–4 kWp – aby uwzględnić straty konwersji, sezonowe wahania produkcji oraz niewielkie zapotrzebowanie na energię dla samego wallboxa.

Wybór odpowiedniego falownika
Falownik w systemie PV musi być dostosowany do mocy instalacji, ale także zapewniać kompatybilność z wallboxem – szczególnie jeśli planowane jest ładowanie z nadwyżek. W systemach takich jak instalacje fotowoltaiczne minimalny falownik dla systemu 3,5–4 kWp to urządzenie o mocy 3 kW z możliwością pracy w trybie dynamicznym, pozwalającym na odczyt aktualnej mocy i sterowanie poborem energii. Niektóre modele oferują integrację z systemem EMS, co ułatwia zarządzanie nadwyżkami oraz zapewnia lepszą kontrolę nad źródłami zasilania.
Dobór wallboxa – wystarczająca moc i funkcjonalność
Do ładowania jednego samochodu elektrycznego w domu wystarczający jest wallbox jednofazowy o mocy 3,6 kW lub trójfazowy 7,4 kW, jeśli auto obsługuje ładowanie AC z taką mocą. W instalacjach takich jak fotowoltaika warto jednak wybrać wallbox z funkcją dynamicznej regulacji mocy oraz możliwością ładowania tylko z nadwyżek, co pozwoli na efektywną współpracę z PV. Istotne jest także, aby urządzenie posiadało złącze typu 2 (standard w Europie) i było przystosowane do instalacji na zewnątrz, jeśli ma być montowane na elewacji lub przy wjeździe na posesję.
Bezpieczeństwo instalacji – zabezpieczenia i przekrój przewodów
Minimalne wymagania to nie tylko moc i zgodność urządzeń, ale również bezpieczeństwo elektryczne całego układu. W systemach takich jak instalacje fotowoltaiczne standardem są zabezpieczenia różnicowoprądowe (typ B lub A-EV), wyłączniki nadprądowe oraz odpowiedni przekrój przewodów (minimum 4 mm² dla obwodów ładowania). Ważne jest też wykonanie niezależnego uziemienia dla wallboxa oraz spełnienie wymogów normy PN-HD 60364, dotyczącej ochrony przeciwporażeniowej i odgromowej – szczególnie jeśli instalacja PV znajduje się na dachu budynku.
System prosty, ale gotowy na przyszłość
Choć ładowanie jednego samochodu nie wymaga ogromnej instalacji fotowoltaika, warto zadbać o to, by system był stabilny, bezpieczny i ewentualnie skalowalny – np. pod kątem drugiego pojazdu lub magazynu energii. Minimalne wymagania techniczne obejmują moc PV na poziomie ok. 3,5 kWp, falownik z monitoringiem produkcji, wallbox z funkcją PV surplus oraz właściwe zabezpieczenia. To baza, która pozwala nie tylko efektywnie zasilać auto energią ze słońca, ale też rozwijać system w przyszłości.